Implementasi Pendidikan Karakter Berdasarkan Nilai Pancasila di Era Globalisasi
Abstrak
pendidikan karakter merupakan salah satu hal penting bagi kehidupan bangsa Indoneisa. Pancasila dijadikan sebagai dasar negara, sekaligus juga merupakan ideologi negara. Selain itu pancasila juga merupakan way of life bangsa indonesia. Dengan perkembangan teknologi yang semakin pesat maka percepatan globalisasipun demikian. Artikel ini akan menjabarkan implemntasi nilai pancasila yang harus diterapkan agar nilai-nilai pancasila tetap kokoh maka diperlukan pengokohan nilai-nilai pancasila tersebut kepada generasi penerus bangsa khususnya kepada para peserta didik dari jenjang sekolah dasar hingga ke jenjang perguruan tinggi. Hal tersebut dapat diupayakan dengan mempelajari mengenai kewarganegaraan dan juga pancasila. Artikel ini dibuat untuk tetap menjadikan pancasila sebagai pedoman dalam kehidupan sehari-hari sehingga menjadikan manusia yang beriman dan bertakwa kepada tuhan yang maha esa, berakhlak mulia, mandiri,bertanggung jawabm demokratis, dan menjadi warga negara yang menjunjung tinggi nilai-nilai pancasila. Artikel ini dibuat dengan metode kualitatif prngumpulan data-data melalui kajian pustaka dengan sumber dari berbagai daterasi yang terdapat kajian mengenai pengimplementasian nilai pancasila di era globalisasi seperti dalam buku, artikel, dan jurnal.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Ariawantara, P. 2017. Implementasi Pancasila Dalam kehidupan Berbangsa dan Bernegara. Universitas Airlangga.
Basuki, K. (2019). No Title No Title. ISSN 2502-3632 (Online) ISSN 2356-0304 (Paper) Jurnal Online Internasional & Nasional Vol. 7 No.1, Januari – Juni 2019 Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta, 53(9), 1689–1699. www.journal.uta45jakarta.ac.id
Hartono, W., Ekstrinsik, M., & Belajar, K. (2016). Dyah Ayu Puspitaningrum. 6(2), 25–30.
Hasibuan, A. A., Syah, D., & Marzuki, M. (2018). Manajemen Pendidikan Karakter Di Sma. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(02), 191. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i02.1230
Kariyadi, D., & Suprapto, W. (2017). Membangun Kepemimpinan Berbasis Nilai-Nilai Pancasila Dalam Perspektif Masyarakat Multikultural. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(2), 86. https://doi.org/10.25273/citizenship.v5i2.1560
Lauder, M. R. M. T., Nusantara, U. B., & Lauder, M. R. M. T. (2002). Makara Human Behavior Studies in Asia. 6(1), 37–44.
lubis, R., & nasution, J. iqbal. (2019). Makalah ppkn kelompok 3. https://doi.org/10.31219/osf.io/ys6e4
Purwanti, D. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Implementasinya. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 1(2), 14–20. https://doi.org/10.20961/jdc.v1i2.17622
Sapriya, Dkk. 2001. Konsep Dasar Pendidika Kewarganegaraan Edisi Revisi. Laboratorium Universitas Pendidikan Indonesia.
Soeprapto. (2005). 22960-44318-1-SM.pdf. https://jurnal.ugm.ac.id/jkn/article/view/22960
Sugiyono p d. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Winataputra, U. S. (2016). Jurnal moral kemasyarakatan vol. 1, no.1, juni 2016. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 1(1), 15–36.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-sa4.footer##Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.